Nergens meer een vast energiecontract te krijgen

‘Maandag kwam er in één dag ruim 17 procent bij’

De inkoopprijzen van energie blijven maar stijgen. De Europese gasprijs ging maandag met bijna 18 procent omhoog, en daalde dinsdag maar licht. Wie een contract heeft met variabele prijzen voelt dat direct in de portemonnee.

Zeker bij aanbieders waarbij de tarieven slechts korte tijd geldig zijn. Budget Energie past bijvoorbeeld maandelijks de tarieven aan voor haar 250.000 klanten met een variabel contract. Onlangs besloot de energieleverancier om voor 50.000 klanten zelf het maandelijkse termijnbedrag te verhogen. Zij moeten gemiddeld 166 euro meer betalen: van 224 euro naar 390 euro per maand. Op sociale media laten sommige klanten echter weten een forsere verhoging voor de kiezen te krijgen: van 200 euro naar 600 euro per maand bijvoorbeeld.

Het maakt sommigen bezorgd of het energiebedrijf niet op omvallen staat. Dat kan een woordvoerder ontkrachten. „Budget Energie behoort met ruim 700.000 energieklanten tot de vier grootste energieleveranciers. Ons inkoopbeleid is zo ingericht dat de financiële risico’s klein blijven.” Ook voor de klanten van NLE, van hetzelfde moederbedrijf Nuts Groep, komt er een tariefsverhoging aan, meldt de woordvoerder.

Variabele tarieven bewegen met de markt mee, en daar wordt momenteel record na record gebroken, vertelt Ben Woldring, oprichter van Gaslicht.com. „De groothandelsprijzen zijn in de afgelopen zes weken verdubbeld, en ze waren al hoog. Het gaat helemaal nergens meer over. Maandag kwam er in één dag ruim 17 procent bij, terwijl we vorige week ook al meerdere dagen hadden dat de prijs met 5 of 6 procent omhoog ging.”

Klanten met een energiecontract met dynamische prijzen voelen dit het eerst in de portemonnee, legt Woldring uit. „Voordeel is wel dat zij het ook het eerst merken als de prijzen weer dalen, maar dat is nu niet aan de orde.” Daarna volgen klanten die maandelijks andere tarieven betalen, zoals bij Budget Energie. En bij bijvoorbeeld Eneco, een van de grootste energieleveranciers van ons land, gelden de aangeboden tarieven in principe voor drie maanden, zegt een woordvoerder.

Normaliter veranderen de tarieven voor energieklanten met een variabel contract op 1 januari en 1 juli. Sommige energieleveranciers weken hier het afgelopen jaar al van af, omdat de marktomstandigheden zo extreem zijn. Vattenfall en Essent, de andere twee grote maatschappijen, kunnen ook niet garanderen of hun variabele tarieven die sinds 1 juli gelden, tot 31 december standhouden, blijkt bij navraag.

Wat kunnen de klanten doen die een flinke prijsverhoging voor hun kiezen krijgen? Volgens Woldring hebben zij momenteel weinig mogelijkheden. „Er worden nu alleen maar contracten aangeboden met variabele tarieven, en die zullen allemaal de marktprijzen wel volgen. Al een maand of tien zijn er vrijwel geen contracten meer met vaste prijzen meer, dus consumenten hebben weinig keus.”

Zelfs Shell, de oliegigant die onlangs de energiemarkt heeft betreden en in het afgelopen kwartaal een duizelingwekkende 18 miljard dollar winst maakte, biedt ‘door de grote onzekerheid op de energiemarkt’ geen vaste contracten aan.

De Groningse energiedeskundige denkt dat het kabinet en de ACM hier kunnen optreden. „Zij kunnen het energieleveranciers verplichten om weer jaarcontracten met vaste prijzen aan te bieden. Wat energieleveranciers daarvan weerhoudt is dat je in Nederland met een relatief lage boete vroegtijdig van je contract af kunt komen. In de telecomsector is dat anders, dan moet je de hele contractperiode betalen. Als dat wordt aangepast, kun je het ook van energieleveranciers verlangen dat ze weer vaste prijzen bieden. Daarmee lopen ze geen onverantwoord risico, want een energieleverancier kan zich tegen prijsstijgingen verzekeren.”

 

<LC 24.08.22>