Studenten helpen studenten: huurteghoog.nl

Ervoor zorgen dat studenten niet langer te veel betalen voor hun kamer, dat is het doel van Ben Theuns en Jente Posthumus. De studenten richtten in januari Huurtehoog.nl op en het bedrijf draait meteen op volle toeren.

Op de vraag hoe het werk te combineren is met de studie, heeft Ben Theuns een duidelijk antwoord. ,,Niet”, zegt hij glimlachend. Het bedrijf is net drie maanden oud en de aanvragen stromen binnen. Reden voor Posthumus om zijn studie tijdelijk stop te zetten. ,,Want het is heel moeilijk te combineren.”

De twee vrienden (beide 23) kennen elkaar van hun tijd op Pieter Jelles !mpuls in Leeuwarden. Theuns studeert ondernemerschap en retailmanagement aan NHL Stenden en woont in Leeuwarden, Posthumus is woonachtig in Utrecht en studeert international land and water management in Wageningen. Ondanks de afstand zijn de vrienden elkaar niet uit het oog verloren.

Tijdens de coronapandemie vertrok het tweetal naar Spanje. ,,We zegden onze kamer op en zijn voor hetzelfde geld daar gaan wonen. De studie volgden we online”, vertelt Posthumus. De bedoeling was om een maand te blijven. ,,Maar het werd een jaar”, zegt Theuns.

In Malaga en later Valencia werden de plannen voor Huurtehoog gesmeed. Want dat er iets moest gebeuren, was duidelijk voor het tweetal. Op de website van het bedrijf staat dat acht op de tien studenten te veel betalen voor hun kamer. Maandelijks maken studenten gemiddeld 149 euro te veel over naar de bankrekening van de huisbaas, berekendeRTL Nieuws.

Stedentrip

In januari werd het bedrijf opgericht. ,,We kregen al snel veel aanvragen, terwijl we geen euro aan marketing uitgaven”, zegt Theuns. Het duo werd door studenten uit heel Nederland benaderd. Enthousiast reisden de twee het land door om de kamers op te meten en een praatje te maken met de studenten. ,,De reistijd was een nadeel. Het ene moment zaten we in Arnhem of Nijmegen, het andere moment moesten we naar Amsterdam”, zegt Theuns.

Al na een maand werd een koerswijziging ingezet. Sindsdien werken ze stad voor stad af, in plaats van alles tegelijk aan te pakken. Eerst Leeuwarden, daarna Zwolle en vervolgens andere steden. ,,In Leeuwarden staan we goed op de kaart, in Zwolle timmeren we aan de weg”, stelt Theuns. Het duo heeft tussen de 50 en 100 studenten in Leeuwarden geholpen. Exacte cijfers willen de twee niet geven. ,,Want we worden heel erg in de gaten gehouden door andere partijen.”

Studenten kunnen op de website van Huurtehoog via een invulscherm berekenen of ze te veel huur betalen. De huurprijs van een kamer wordt bepaald door een aantal elementen waarover die beschikt, of juist niet beschikt. Wie alle elementen optelt, bijvoorbeeld een eigen keuken, een eigen balkon en het aantal vierkante meters van de ruimte, krijgt een maximale huurprijs die de kamer mag hebben. Zit de prijs daarboven, dan strijkt de huurbaas dus te veel geld op.

Als dat zo is, wordt het contact gelegd met Theuns en Posthumus en regelen zij de rest. Theuns legt uit dat er twee types huurbazen zijn. ,,De ene weet niet dat hij fout zit en schrikt heel erg van ons. Hij is ook bereid om het op te lossen. Het andere type is de grote jongen met een grote bv die zegt: ‘stap maar naar de huurcommissie en dan zien we het wel’.”

Verdienmodel

Als dat laatste gebeurt, beoordeelt de huurcommissie of de huisbaas geld moet terugstorten naar de student die de kamer huurt. Bij een geslaagde aanvraag pakt Huurtehoog een commissie van 25 procent van het bedrag. Lucratief als studenten al langere tijd te veel betalen en het geld met terugwerkende kracht ontvangen. ,,Dat is ons verdienmodel. Maar als je kijkt naar de concurrenten, dan zitten wij ver onder de markprijs”, zegt Theuns.

Studenten zijn vaak allang blij dat ze geld terugkrijgen en hun huur lager wordt. ,,We hebben alleen nog maar positieve reacties gehad”, aldus Posthumus. De twee vrienden verbazen zich wel over het gebrek aan kennis van zaken bij studenten. ,,Ze weten vaak niet eens dat ze rechten hebben”, vertelt Theuns. ,,Wij vinden het gek dat het puntenstelstel bijvoorbeeld niet algemeen bekend is. Daarnaast zijn studenten vaak bang dat de verhuurder boos wordt en ze eruit gezet worden, terwijl dat helemaal niet kan.”

Momenteel zijn de servicekosten die de studenten betalen een heet hangijzer, merkt het tweetal. Verhuurders rekenen de verhoging van de energieprijzen door aan de student. Huisbazen schalen de prijs soms te hoog in, waardoor ze er zelf aan verdienen. ,,Daarnaast is de verhuurder verplicht om een halfjaar na de jaarwisseling een overzicht van de servicekosten op te sturen”, zegt Posthumus. ,,Dat gebeurt vaak niet. De verhuurder verdient er zo flink aan.”

‘Het gaat allemaal zo snel’

Hun strijd tegen te hoge huurprijzen is pas net begonnen en nog lang niet klaar. Het doel is om dit jaar duizend studenten te helpen. ,,Ambitieus, maar reëel”, vindt Posthumus. Het duo gaat snel op zoek naar versterking. Samen kunnen ze het nu al nauwelijks behappen. Theuns: ,,Het opmeten van de kamers willen we graag uitbesteden. Dat wordt de volgende stap. We moeten ook niet vergeten dat we pas een paar maanden onderweg zijn. Het gaat allemaal zo snel.”

Over een jaar of vijf willen de Friese vrienden de studentenhuizenmarkt inruilen voor ‘de grote huizen’. ,,Maar eerst willen we de potentiële doelgroep van 340.000 studenten aanpakken”, zegt Theuns. ,,Wij willen de verhuurmarkt zo opschudden dat alle studenten een eerlijke kamerprijs krijgen.”