Tips om voedselverspilling tegen te gaan en 120 euro te besparen

Van alle wereldwijde CO2-uitstoot wordt zo’n 8 procent veroorzaakt door voedsel dat we nooit eten, maar dat verloren gaat. De grootste verspillers zijn wij zelf: een kwart van al het voedsel dat we jaarlijks in Nederland produceren gaat verloren, ongeveer een derde hiervan wordt door de consument weggegooid.

De hoeveelheid voedselverspilling in supermarkten is in 2020 met 3,6 procent afgenomen ten opzichte van 2018, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) vorige week presenteerde. Dat is een kleinere teruggang dan gehoopt: de branchebrede doelstelling om de voedselverspilling in 2030 met 50 procent te verminderen ten opzichte van 2015 is nog lang niet gehaald.

Maar de grootste winst om verspilling van voedsel tegen te gaan ligt niet bij de supermarkten, maar bij de consument - wijzelf dus. Een kwart van al het voedsel dat we jaarlijks in Nederland produceren gaat verloren. Ongeveer een derde hiervan wordt door de consument weggegooid. Dat komt neer op ongeveer 34 kilo per persoon per jaar, dat is omgerekend zo’n 120 euro.

Goedkoop

De mogelijkheid om geld te besparen draagt voor veel mensen bij aan de wens om minder te verspillen, aldus het Voedingscentrum. Maar een probleem daarbij is dat voedsel relatief goedkoop is, waardoor er voor veel mensen geen prikkel is om zuinig te zijn of restjes van de vorige dag te eten. Voor een derde van de mensen is het milieu reden om zuinig aan te doen, ‘maar hoewel de meeste mensen wel beseffen dat verspilling een milieueffect heeft, maakt bijna de helft zich daar niet druk om’, aldus de organisatie.

Volgens het Voedingscentrum willen acht op de tien Nederlanders de eigen voedselverspilling wel terugdringen, maar vinden we dat moeilijk. Door slim te kopen, koken en bewaren voorkom je voedselverspilling. Met deze zes tips kun je direct al aan de slag:

1. Check je voorraad . Kijk in je koelkast, vriezer en voorraadkast wat als eerste op moet. Bepaal op basis hiervan wat je gaat eten.

2. Maak een planning. Wat ga je deze week eten? En wie eten er mee? Zet op een boodschappenlijstje wat je nodig hebt en noteer ook de hoeveelheden.

3. Kook precies genoeg. Weeg bijvoorbeeld pasta voor drie personen af. Het Voedingscentrum adviseert 100 tot 125 gram pasta en 280 tot 350 gram aardappelen per volwassen persoon.

4. Houd de houdbaarheidsdatum in de gaten en maak producten op tijd op. Let op het verschil tussen de termen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’. Door onduidelijkheid rond deze termen worden producten soms al weggegooid terwijl ze nog wel te gebruiken zijn. Een product met een ten minste houdbaar tot-datum kun je ook ná de datum vaak nog eten. Kijk, ruik en proef om de kwaliteit te beoordelen.

5. Zet je koelkast op vier graden. Bacteriën krijgen dan nauwelijks kans en eten blijft zo langer goed.

6. Bewaar eten op de juiste plek. Tomaten zijn langer houdbaar buiten de koelkast, appels juist ín de koelkast. Op de website www.voedingscentrum.nl/bewaarwijzer kun je van meer dan tweeduizend producten nazoeken hoe ze het beste bewaard kunnen worden.

 

<FD 29.03.22>